Veel mensen hebben het (verkeerde)indruk dat als men wilt afslanken, moet hij bijna helemaal stoppen met eten, alleen maar slecht smakende voedingsmiddelen eten die anderen hem als "gezonde voeding" presenteren, en trainen op verschillende fitness apparaten totdat hij neervalt.

NIETS is minder waar.

Ten eerste de fitness apparaten hebben NIETS met afslanken te maken. Alle apparaten (behalve de fietstrainer en de loopband) hebben puur met het vergroten van de spiermassa (bodybuilding) te maken, of met de definitie van de spieren naar voren toveren, nadat men heeft veel spiermassa gebouwd, die altijd gepaard gaat met daarbij ook ver opbouw, vet (onder de huid) die vóór de wedstrijden moet verdwijnen zodat men aan de jury zijn spier definitie kan tonnen.

Het afslanken en (slechte)cholesterol omlaag brengen, hebben NIETS met deze fitness apparaten, die in elke fitness centra te vinden zijn, te maken. Degene die dit niet weet, raakt altijd onder de indruk van de hoeveelheid en de design van deze apparaten bij verschillende fitness centra, feit al maar te goed bekend bij fitness centra eigenaren, die daardoor voortdurend met elkaar concurreren om de meest futuristische (als design, verder, de technologie blijft nagenoeg dezelfde) en moderne toestellen in huis te krijgen, om zoveel mogelijk klanten aan te trekken, klanten die denken dat hun gezondheidsresultaat hangt af van het design niveau van die toestellen.

Men denkt ook (dat hebben we ook vaker meegemaakt) dat aangezien de training met warming-up begint, de loopband en vooral de fietstrainer (ook "hometrainer" genoemd) een geschikte toestel hiervoor is.

Vaak mensen van boven de 65 (soms ook boven de 80) springen direct erop en gaan gelijk hard peddelen bewerend dat ze warming up doen. Vervolgens gaan ze van spieren trainen (altijd andere delen van het lichaam, niet meer de benen waarvoor ze net warming up hebben gedaan) op verschillende apparaten (biceps, triceps, borst..enz.) op basis van series, om later een cooling-down te doen en dan naar de sauna.

Vervolgens klagen ze een dag (of week) later dat ze pijn in de gewrichten hebben, enkels, maar ook borst, rug enz., en ze geven de schuld op de apparaten, of op de intensiteit van de training. Vervolgens skippen ze een paar dagen, en dan komen ze terug en om dezelfde manier van "trainen" te doen, met dezelfde resultaat daarna. Later bij het meten van verschillende waarden (gewicht, cholesterol, viscerale vet, spiermassa, metabolische leeftijd enz.) blijkt dat totaal geen vooruitgang geboekt, maar juist in tegendeel..

Men MOET weten dat hard trainen op een hometrainer is GEEN "cooling-down". Dat is al direct trainen! Trainen waarvoor men moet eerst een warming up doen, die verschillend is op verschillende leeftijden. Mensen van boven 65 zouden strekoefeningen doen als warming up, vooral waar de enkels en knieën betroken zijn, delen die zwaar onder druk staan bij het trainen op een hometrainer.

Hard fietsen op een hometrainer is warming up alleen maar voor professionele fietsers, atleten, en voor wie daarna met een nog hardere training bezig zijn, en met dezelfde spiergroepen die gebruikt werden op de hometrainer.

Daarnaast, het groeien van spieren op latere leeftijd, zou niet gewenst moeten zijn aangezien daarmee groeit ook de hoeveelheid vet, vet die een lichaam op leeftijd veel moeilijker kan verbranden dan een jonge atleet. Daardoor, het gebruik van apparaten in een fitness centrum door oudere personen, is niet echt zinvol, en kan zelfs schadelijk zijn. Vet wordt ook niet verbrand met behulp van deze toestellen, juist in tegendeel. Daarnaast het forceren van de arm en borst spieren met chest-press oefeningen op apparaten, kan een ader, pees, of spier plotselijk laten barsten. Dat kan funest zijn op latere leeftijd.

Wat de oudere sporters niet of nauwelijks te horen krijgen van de trainers, is het simpele feit dat bij intensere oefeningen van korte duur (zoals series op chest-press apparaten en dergelijke), het lichaam brand helemaal GEEN vet, maar glucose. Vet wordt verbrandt pas als men traint op lager intensiteit, maar langere duur, onafgebroken, tijden die in tientallen minuten gemeten wordt.

                              

Training toestellen vallen dus hier UIT, als het gaat over vet verbranden, conditie opbouwen, conditie behouden, betere doorbloeding, zuurstof opname enz. ennz. Bovendien als men een bepaalde spiergroep warmt up, dan moet hij daarna trainen precies die spiergroepen, en niet andere groepen waarvoor hij geen warming up heeft gedaan. Anders de “te koude” spiergroepen die geen warming up hebben gedaan, kunnen breken.

Bij langere training sessies, men moet regelmatig water drinken, het liefst gebotteld blauw (zonder prik) water, en geen kraanwater. Zoete sap is ook niet aan te raden, want dan kunnen 2 dingen gebeuren:

ÓF het lichaam begint die suiker als brandstof te gebruiken als men harder traint en het lichaam op zoek is naar sneller (dan vet) de verbranden substanties, en daardoor laat de vet ongemoeid waardoor men NIET afvalt ongeacht hoe hard hij traint(! Trouwens, des de harder men traint, des te minder kans op afslanken. Afslanken gebeurt alleen maar bij lager intensiteitstrainingen van langere duur), ÓF de gedronken koolhydraten (suikers, in die zoet sap) worden door het lichaam (door de lever) uiteindelijk in VET getransformeerd (als men toch op langere intensiteit & langere duur), aangezien alle suikers die men inneemt, worden eerst in glucose getransformeerd en via het bloed naar de cellen verstuurd (om bio-energie van te krijgen) en de overtollige glucose wordt als glycogeen in de lever en spieren opgeslagen.

Het probleem is eerst dat glucose glycogeen wordt alleen maar onder invloed van insuline (van de alvleesklier), iets die op latere leeftijd niet meer zo goed werkt, ongeacht of u diabeet heeft of niet, en ten tweede, de ruimte voor het storten van glycogeen in de lever en spieren is niet echt groot, en als geen plaats meer is, al dat glucose wordt in VET getransformeerd, waardoor men die zoetigheden drinkt of eet tijden de training, niet afslankt, maar juist aankomt.

DIT dus in het geval dat men wilt afslanken. Als men niet wilt afslanken maar aankomen, zoete dranken tijdens de training zijn aan te raden, ongeacht wat voor soort training is. Ook als men allang niet gegeten heeft (en tegelijkertijd niet wilt afslanken) zoete dranken/sappen tijdens de training zijn ook aan te raden.

Daarnaast men moet weten dat de glucose inname en het (door het lichaam) vervoeren via het bloed naar de spieren, wordt gedaan met de bedoeling dat u de eenmaal in de spieren & cellen gearriveerde glucose ook toen daadwerkelijk gebruikt/verbrandt. Doet u dat niet, dan de vol met glucose cellen die geen glucose meer accepteren, laat het bloed vol suiker zitten die nergens meer terecht kan. Dit kan gepaard gaan met duizeligheden en andere diabeet achtige symptomen.

De lever probeert wel de overtollige glucose in glycogeen te transformeren en in de lever en spieren als energie voorraad op te slagen, maar ook die “magazijn” raakt snel vol. En dan het overtollige glucose wordt als VET in het lichaam gestopt.

In het trainingsgeval boven vermeld, als men bezig is vet te verbranden en dus lagere intensiteitsoefeningen te doen langere tijd, de klant/man dwingt het lichaam geen suikers, maar vet, te verbranden, iets die goed lijkt te zijn (en past op de afslankschema van de klant), als men die verloren vet niet gelijk terug in zijn lichaam zou storten door het middel van de zoete tijdens de training gedronken sappen/dranken, suikers die zoals boven uitgelegd, bij het niet verbranden (en de klant brandt dus die niet als hij lagere intensiteitsoefeningen doet waardoor het lichaam de voorkeur heeft voor het verbranden van vetten i.p.v. suikers) tijdens de training, die worden door de lever in vetten getransformeerd, iets die de lever altijd doet als de reserve ruimtes in de lever en spieren overvol raken, en die raken overvol aangezien de ververbranding oefeningen boven beschreven verbranden geen suikers maar vet.

In het kort, degene die iets zoet eet of drinkt tijdens de training en hoopt af te vallen, traint ZINLOOS, en voor helemaal NIETS. Hij verliest alleen maar tijd, puur water, en minerale zouten, alle drie van essentieel belang voor ons. Dat een beetje dopamine in de hersens wordt gemaakt die een licht euforisch gevoel geeft (iets die bij het sporten gebeurt) is wel waar, maar dat is het enige waar men iets aan heeft bij zo'n ongeschikte training met zoete dranken daarbij. Het klopt dat de verloren water en minerale zouten kan men daarna weer bijvullen met de geschikte dranken en voeding, maar de verloren tijd met zinloze trainingen.. komt nooit meer terug.

Jammer genoeg, er zijn mensen die jarenlang trainen op deze verkeerde manieren, en bereiken helemaal niets op afslank gebied, om vervolgens de schuld op “het lot” te geven, of op het verkeerde idee dat “niet bij iedereen lukt, ik heb een lichaam die sowieso niet kan slanken worden; er is niets aan te doen”.

FOUT dus! Er is WEL iets aan te doen. Mensen die dit in fitness centra meegemaakt hebben, zijn verkeer of helemaal niet geïnformeerd over hoe en wat. Waarom dit gebrek aan de juiste informatie? Ik heb al eerder deze vraag beantwoord, op deze site.

De mensen worden ook aangemoedigd (bij fitness centra) de beroemde fitness steren en internationale atleten te imiteren, zoals hard trainen op een hometrainer als “warming-up”, energierijke (hypertone) dranken te gebruiken (i.p.v. hypotone of isotone) tijdens de training, en andere soortgelijke onjuiste adviezen. Daardoor bereiken ze nooit wat, maar de permanente wens om hun doelstellingen te bereiken, houdt hun wil en inzet op scherp, dus ze blijven eindelos bij de fitness centra komen en betalen. Mensen die jarenlang fitnesscentra heeft bezocht en nooit zijn doelstelling heeft bereikt, herkent als deze feiten in zijn ervaring.

Trouwens, chemisch gezien, suiker is een en dezelfde substantie als vet, maar een andere volgorde van de moleculen. Beide substanties (suiker en vet) bestaan uit dezelfde substanties: koolstof + waterstof + zuurstof, niet anders.

Bij diabeet patiënten, wordt door sommigen geadviseerd om dranken met extra koolhydraten mee te nemen naar de training, ZONDER rekening te houden over WAT voor soort training het gaat, dus WAT zal tijdens de training gebruikt/verbrandt worden, suikers of vet. Er wordt direct aangenomen dat tijdens de training "maar suikers" verbrand worden, en "daarom zou men zoeten dranken gebruiken tijdens de training".

Dan als “maar suikers” verbrand wordt tijdens de training, dan WAAROM gaat dan nog de hele wereld bevolking naar de fitness centra om vetten te verbranden als die nooit wordt verbrandt, maar suikers? Het is een retorische vraag natuurlijk.

Bovendien, de vetten die in ons lichaam zich bevinden komen nauwelijks van de vetten die wij eten! Maar liefst 90 tot 95% (volgens de specialisten eerder 95 dan 90) van de vetten in ons lichaam, worden gemaakt in ons eigen lichaam, door onze eigen lever. Daarom vetten vermijden van onze dagelijkse voeding met op het oog een afslank effect, kan niet slagen. Ook belangrijk te weten is dat het lichaam heeft vet nodig voor allerlei soorten functies, van het maken van cellen(celmembraan) tot het maken van hormonen. De vet die WEL gevaarlijk en schadelijk is als we die eten, is de transvet.

Men verwart vaak ook het woord "cholesterol" met "niet goed", en het begrip "vet", met "vermijd die uit je voeding, anders wordt je dik". Niet iedereen weet dat er zijn meerdere soorten vetten (o.a. de viscerale vet, die zeer ernstig is als het niveau ervan te hoog is, en dat de viscerale vet is één, en de zichtbare vet die ons lichaam volume geeft is totaal wat anders), en dat we HDL (goede cholesterol) en LDL (slechte cholesterol) hebben, en ook als deze algemene benamingen verkeerd zijn (net als "kalk" uit het water die men denkt dat "goed voor ons is, voor onze botten" alleen maar omdat  bestaat ook een in volksmond benaming "kalk" voor de calcium combinaties in ons lichaam, goed voor onze botten, die NIETS met de schadelijke kalk in ons water te maken heeft) aangezien HDL (High Density Lipo Protein) en LDL (Low Density Lipo Protein) zijn helemaal geen cholesterolen maar Lipoproteïne, cholesterol transporteurs, een soort proteïne-taxi's die vet/lipiden in ons lichaam vervoeren. Trouwens, het cholesterol hoort tot de groep van de sterolen (gemodificeerde steroïden).

Terug naar het bewegingsverhaal, in het kort, sport kennis in huis hebben als je voedingsadvies geeft, is van essentieel belang. Anders kan heel wat mis gaan. De diabetici verbranden wel suikers tijdens de training (net als iedereen) áls de training is intensief, onder vorm van series van korte duur.

Maar aangezien diabetes patiënten meestal (eigenlijk bijna altijd, forceren met intensieve korte series dien ze niet om "de lever niet te forceren" zeggen ze als gevolg van het advies van hun arts) met duurtrainingen (fietsen bijvoorbeeld) bezig zijn en daardoor alleen maar vet (net als iedereen) verbranden, en GEEN suiker als ze op lager intensiteit trainen langere tijd, dan hebben ze BESLIST GEEN SUIKERS nodig tijdens de training, dat zijnde juist heel erg gevaarlijk aangezien de diabetici hebben per definitie teveel suikers in het bloed.

Sporten als je diabeet hebt is wel verstandig omdat de cellen raken gewend om meer glucose te accepteren waardoor de alvleesklier niet zo sterk onder druk staat om veel insuline te produceren om glycogeen van glucose te maken (zodat het glucose spiegel uit het bloed zakt), maar je moet daarbij ook WEL de juiste adviezen krijgen als je van de diabeet af wilt of die niet wilt verergeren, iets dat herhaal bewezen werd dat heel goed kan bij diabetes-2, dus het verminderen en ook genezen van Diabetes-2, en Diabetes-1 (met de juiste behandeling/voeding/beweging) kan op den duur ook Diabetes-2 worden, die op zijn buurt, na een juiste & specifieke -op klant gerichte behandelmethode en behandelingsperiode-, genezen kan worden, zonder dat medicaties van pas komen.

Trouwens, o.a. mineralen als kalium, chroom en mangaan helpen ook bij het verlagen van het bloedsuiker niveau (door verbeterde acceptatie van glucose door de cellen..enz.), mineralen die men vaak verliest tijdens verkeerde trainingen in fitness centra, trainingen die vaak ook nog zinloos zijn zonder de juiste voedingsadviezen (zoals boven uitgelegd), en in plaats van beter, wordt het juist erger voor de diabetici door het verliezen van mineralen die juist broodnodig zijn voor ze, plus het verhogen van het bloedsuiker als gevolg van verkeerde adviezen om energie dranken te gebruiken bij trainingen waar geen suiker wordt verbrand, maar vet.

    

               

 

                                       

UA-73454746-1